Customer experience

SCA effektiviserar sin IT-infrastruktur genom centraliserad livscykelhantering

Flygbild som visar SCA:s anläggning i Sundsvall

Effektvärde

Förbättrad hantering av nätverk

SCA, en ledande aktör inom skogsindustrin, har genomgått en omfattande transformation av sin IT-infrastruktur. För sju år sedan startades ett projekt kring infrastruktur som nu ger goda resultat. Tidigare var IT-miljön distribuerad med begränsad centraliserad administration av nätverkshårdvara på olika produktionsanläggningar. Det orsakade spridning i val av utrustning och lösningar som i sin tur skapade utmaningar kring livscykelhantering och omsättning av äldre nätverkshårdvara.

Förbättrad livscykelhantering

Centraliserad administration förbättrar möjligheterna att planera byte av gammal nätverkshårdvara.

Ökad säkerhet

Förbättrad livscykelhantering säkerställer god säkerhet i nätverken.

Erbjudande

Lokala nät

När produkters livscykel är kortare än dess tekniska livslängd uppstår lätt säkerhetsrisker

Givet dagens säkerhetsutmaningar har livscykelhantering av hårdvara blivit en viktig fråga för de flesta verksamheter. Exempelvis nätverksprodukter som routrar, switchar och anslutningspunkter når ofta slutet av sin livscykel långt innan de slutar fungera rent tekniskt. Det innebär en risk för att produkter som fortfarande används inte längre kan säkerhetsuppdateras eller få ny mjukvara, eftersom tillverkaren inte längre erbjuder support eller uppdateringar. Att vänta för länge med att byta ut komponenter öppnar för stora säkerhetsrisker.

Vi har gått från en decentraliserad modell till en centraliserad modell vilket har förbättrat kontrollen avsevärt av vilken hårdvara som finns installerad. Genom vår mer centraliserade modell kan vi också säkerställa att hårdvaran kontinuerligt uppdateras med aktuell mjukvara, förklarar Fredrik Körner, teknisk specialist på SCA som idag ansvarar för drift och underhåll av de centrala anläggningarnas hårdvara.

SCAs centraliserade IT-administration och infrastruktur ger möjligheter till bättre kontroll och effektivitet. Ett gott samarbete med Cisco och Telia Cygate har varit en avgörande del för att få till bra processer för livscykelhantering. Idag används en modell där nätverksutrustning byts ut och uppdateras innan den når slutet av sin livscykel. Ett arbete som inte är helt enkelt när det handlar om ett antal stora produktionsanläggningar.

Vi vill inte vara utan säkerhetsuppdateringar och ställa oss inför onödiga risker”, berättar Fredrik Körner. “Telia Cygate hjälper oss med underlagen för vad vi ska byta i nätverksmiljön årligen. Det ger oss budgetunderlag som säkerställer att det avsätts resurser till att byta utrustning i tid.

Centraliserad hantering säkerställer resurser och höjer säkerheten

Den centraliserade IT-infrastrukturen har lett till ökad effektivitet och bättre resursanvändning. SCA har prioriterat säkerhetsuppdateringar och arbetar kontinuerligt med att förbättra säkerheten i sin IT-miljö, vilket inkluderar användning av Cisco Catalyst Center för hantering och uppdatering av nätverksutrustning. Samarbetet med Telia Cygate och Cisco har idag möjliggjort en mer proaktiv och strategisk hantering av IT-resurser.

Vi ser stora fördelar med den centraliserade modellen”, säger Fredrik Körner. “Hade vi inte haft den centrala administrationen hade vi haft det svårt att nå den nivå av proaktivitet som krävs för god livscykelhantering av vår nätverkshårdvara.

Nästa steg blir ökad automatisering

Nästa steg för SCA blir att fortsätta utveckla IT-infrastrukturen genom att implementera fler funktioner i Cisco Catalyst Center och ytterligare automatisera nätverksmiljön. Målet är att fortsätta förbättra effektiviteten och säkerheten i verksamheten.

Vi tar de steg som ger bäst payback och ser fram emot en mer automatiserad nätverksmiljö”, avslutar Fredrik Körner. “Vi gör rätt saker i rätt tid och försöker inte ta hela kakan på en gång.

Bra samarbete, en nyckel till framgång

En nyckel till framgången har varit det goda trepartssamarbetet mellan SCA, Telia Cygate och Cisco. Regelbundna möten och en öppen kommunikation har säkerställt att projektet fortskrider smidigt.

Vi har våra möten månadsvis och kortare träffar varje vecka för att se hur arbetet går framåt och ta upp småsaker”, avslutar Fredrik Körner. “Det handlar om att planera framåt och säkerställa att vi har den kapacitet vi behöver nu och i framtiden.

Vi vill inte vara utan säkerhetsuppdateringar och ställa oss inför onödiga risker

Fredrik Körner

Teknisk specialist på SCA

SCA logotyp

Om SCA

Kärnan i SCAs verksamhet är skogen, Europas största privata skogsinnehav. Kring denna unika resurs har vi byggt
en välutvecklad värdekedja baserad på förnybar råvara från våra egna och andras skogar.

Vi erbjuder papper för förpackningar, massa, trävaror, förnybar energi, tjänster för skogsägare och
effektiva transportlösningar.

Skogsbolaget SCA hade 2023 ca 3 400 anställda och en försäljning på 18 miljarder kronor.
SCA grundades 1929 och har sitt huvudkontor i Sundsvall. För mer information, besök www.sca.com.

Relaterade kundcase