Eftersom många som arbetar på fältet gärna vill jobba på kontoret då och då för att få den sociala kontakten valde SIMAB att ha kvar ett antal kioskdatorer på kontoret som användarna kan logga in på.
Vi ville egentligen inte ha kioskdatorer, men eftersom det var något som medarbetarna uppskattade valde vi att ha dem kvar, men har harmoniserat modell och operativsystem för att underlätta administrationen, säger Richard.
Mindre tid till IT-strul och med tid till verksamheten
Med 80 medarbetare har SIMAB ingen dedikerad IT-avdelning. Richard Svensson vars huvudsakliga arbetsuppgifter är marknadsföring och kommunikation är även IT-ansvarig. Tillsammans med Ninn Furudahl på kundservice har han en samordnande roll och ju bättre IT-miljön fungerar desto mer tid kan de ägna åt sina huvuduppgifter
Vi har en ärlig dialog och Jonny pratar på ett språk jag förstår, och på ett sätt som gör tekniken relevant för mig. Han har också en förståelse för att vi behöver skynda långsamt för att verksamheten ska hänga med, säger Richard.
Richard och Jonas uppskattar att Telia Cygates säljare Jonny Dahlqvist och teknikkonsult Daniel Hedberg hjälper dem att bli mer självgående i vardagen. Det innebär att Telia Cygate i en allt större utsträckning kan fungera som en strategisk partner som hjälper verksamheten vidare med lösningar som skapar värde för kunderna. Redan idag använder SIMAB en digital dagbok i stora ventilationsprojekt, som låter kunderna följa teknikerns arbete, dag för dag, i text och bild.
Kunden tar oredigerat del av det teknikern publicerar och det är ett sätt för oss att vara transparenta och att visa att vi lever vårt löfte: SIMAB är det trygga valet, säger Jonas.
Tips till mindre företag
Även ett mindre företag vill ha ett stort engagemang, och Richard tipsar om att testa svarstiderna hos IT-leverantören innan avtalet tecknas: Skicka ett mejl med frågor och se hur lång tid det tar innan du får svar, och vilken känsla du får i kommunikationen.