Många organisationer har en säkerhetskultur som kännetecknas av en dragkamp mellan IT-avdelningen och användarna. För många användare är IT-säkerhet synonymt med begränsningar, hinder och frustration. Säkerhet upplevs som något som gör oss mindre produktiva och innovativa.
För den som jobbar med IT-säkerhet blir det en ständig uppförsbacke med användare som inte förstår sitt eget bästa. Här är det lätt att hamna i en loop där användarna tycker att det är trångt och spjärnar mot väggarna bäst det går, vilket får IT-avdelningen att svara med att skruva åt regelverket ännu hårdare.
Vilket är målet med säkerhetsarbetet?
Tillämpningen av IT-säkerhet i en organisation kommer se olika ut beroende vilken bild IT-avdelningen har av sitt uppdrag. Är målet att minimera säkerhetshot och intrång, eller att tillhandahålla en säker miljö som möjliggör en snabb innovationstakt? Om de som jobbar med säkerhet inte har reflekterat kring sitt varför kan det svårt att kommunicera nyttan med det man gör på ett sätt som faller i god jord hos mottagaren.
Nu när vi kliver in i det nya normala har vi ett utmärkt tillfälle att gruppera om och att låta de som arbetar med IT-säkerhet få en rådgivande och möjliggörande roll. Jag brukar beskriva det som att IT-avdelningens uppgift är att tillhandahålla en väg där verksamheten kan springa så fort de kan så länge de håller sig på rätt sida viltstängslet.
Skapa en värld som människor vill leva i
Idag finns det lösningar som bidrar till en säker miljö utan att skapa hinder för användaren. Som exempelvis snabb och smidig inloggning genom att bekräfta sin identitet med ansiktet eller fingeravtryck. Det går också att automatisera processer som lyfter ansvaret från användaren, som exempelvis att säkerställa att alla deltagare lämnar ett Teams-möte när det är slut.