När vi pratar om digitalisering är det en mycket större fråga än att byta anteckningsblocket mot en uppkopplad mobil enhet, eller att lyfta ett ekonomisystem datacentret till molnet.
Målet med en digitaliseringsresa är inte att skära kostnader genom att effektivisera eller automatisera, utan handlar om att göra en förflyttning till en plats där så mycket som möjligt av det vi gör har verksamhetens kärna i fokus.
Den som säljer läkemedel på nätet är inte i läkemedelsbranschen utan i logistikbranschen. Det är inte den med störst lager som vinner, utan den som bäst möter kundernas förväntningar på leverans. Idag finns det redan företag som inte äger någon IT-utrustning. Allt de tänker på är att förbättra och förfina upplevelsen för sina kunder.
Ett bra riktmärke är att om något inte driver verksamhetens kärnaffär ska man inte ägna sig åt det.
Digitala tjänster gör oss snabba och låter oss omforma vår verksamhet från den ena minuten till den andra och gör det möjligt att arbeta datadrivet för att vässa erbjudanden och att kostnadsoptimera. Vi verkar alla i en värld som är föränderlig och där förmågan till anpassning är avgörande för vår konkurrenskraft.
Bland exempel på digitala tjänster finns saker som inte har funnits särskilt länge, men som vi i Sverige ändå tar för givet, som säker e-legitimering, säker överföring av pengar och möjligheten att som privatperson i en näthandel säkert betala mot faktura.
Teknikskuld blir ett hinder på vägen
För att kunna hålla ett högt utvecklingstempo behöver organisationer släppa taget om den teknik som stjäl IT-avdelningens tid. För att de som arbetar med IT ska kunna skapa största möjliga värde för verksamheten behöver de kunna fokusera på frågor som ligger bortom det operativa.
Ett vanligt misstag är att man köper komponenter med fokus på kostnadskontroll i stället för att hålla blicken fäst på verksamhetens strategiska mål och konkurrenskraft över tid. Om vi ser på digitalisering som ett teknikprojekt finns risken att den tekniska skulden blir kvar och till och med växer. IT-avdelningen fastnar i en roll som operativ muskel och spenderar sin tid på förvaltning av gamla komponenter.
En annan risk är att vi hoppar på teknologier, som AI (artificiell intelligens) eller IoT (sakernas internet), för att hjälpa oss att lösa specifika problem och utan att tänka på dem som en del i ekosystemet. Snarare än att fråga sig vilken teknik vi behöver handlar det om att utforska vilka förmågor vi ska bygga för att göra verksamheten bättre.