För ett antal år spåddes att vi skulle ha omkring 50 miljarder uppkopplade saker vid det här laget… Om den siffran stämmer eller inte kan vi inte veta säkert, för många av alla enheter är inte uppkopplade mot internet utan finns i stängda nät. Från självkörande truckar på ett lager, till vårdutrustning på sjukhus.
Men oavsett hur många saker som är uppkopplade mot internet idag så vet vi att IoT (Internet of Things) är viktigt för att öka takten på den digitala omställningen, och att uppkopplade saker gör det möjligt att arbeta datadrivet via en digital feedback-loop.
Det gäller att fokusera den digitala omställningen till områden som bidrar till att driva kärnaffären. Här kommer några tips på områden som kan vara relevanta för er verksamhet.
Data som gör oss smartare
Att arbeta datadrivet innebär att man samlar in data som genereras under tillverkning, eller nyttjande och underhåll av utrustning och tjänster. Målet är att insamlad data ska användas för att generera värde för kunderna genom att processer förädlas och förfinas samt att innovationskraften i verksamheten stärks. Den som arbetar datadrivet kommer också att agera utifrån en mer komplett bild av verkligheten, där beslut som fattas är insiktsdrivna snarare än impulsstyrda, eller fattade från en önskan om att implementera det senaste i teknikväg.
Analys av stora mängder ostrukturerade data från olika källor kan användas till allt från att förutse kundtillströmning i ett byggvaruhus, till att förutse servicebehov av en rulltrappa. När data om produkternas funktionsstatus sedan också kombineras med data kring hur de används – allt i realtid, skapas en databas med oändliga möjligheter till produktutveckling och kvalitetsförbättringar. Denna samling av data låter oss också förstå marknaden och kunder bättre genom att exempelvis kombinera kundinformation med faktureringsstatistik eller tredjeparts-information om marknadsutvecklingen.